Коли дитина після уроків приходить додому, батьки зазвичай питають її: «Як
справи у школі?». Іноді вони отримують розгорнуту відповідь, а іноді можуть
почути лише коротке «відмінно», «добре» або просто якесь невиразне бурчання.
Іноді навіть може здатися, що, щоб домогтись відповіді від мовчазної або сумної
дитини, потрібні секретні методи дізнання, що застосовуються спецслужбами, але,
насправді, скоріше за все, треба просто змінити формулювання запитання.
Замість того, щоби спитати: «Як навчання?» спитайте: «Що ви сьогодні
вивчали на уроках?»
Це більш конкретне запитання, до того ж воно просте й невибагливе, і відповідь
на нього може бути досить інформативною. Якщо ваша дитина безтурботно знизує
плечима й бурмоче «Я не знаю», у такому випадку вам слід постаратись
розібратися, чи дійсно вона не знає, що відбувалось на уроці (це буде цінна
інформація) або просто не хоче про це розповідати.
Замість того, щоби спитати: «Ти зробив домашнє завдання?» спитайте: «Що
сьогодні учитель задав з англійської мови?»
Стандартне запитання про домашнє завдання, яке батьки ставлять кожного дня,
рідко буває ефективним, бо це, по суті, запитання, що вимагає тільки формальної
відповіді «так» або «ні». Замість цього спочатку дізнайтеся про суть завдання й
потім уже можете спитати, чи зробила його дитина.
Замість того, щоби спитати: «Чому в тебе все так погано з гуманітарними
предметами?» спитайте: «Як ти думаєш, цього року гуманітарні предмети стали
більш легкими чи дуже важкими? Чому?»
Спроба негайно знайти причину, через яку ваша дитина відстає в успішності,
викличе в неї захисну реакцію. Постарайтесь уникати незручної тиші або
пильно-суворого погляду у складних питаннях. Знання про те, більш легким став
предмет чи дуже важким, допоможе вам визначитися з конкретною допомогою дитині
в досягненні успіху.
Замість того, щоби спитати: «Яку книгу ти читаєш?» спитайте: «Розкажи мені
про ту книгу, яку ти читаєш. Що цікавого в ній було до цього моменту?»
Коли дорослі між собою обговорюють прочитані книги, вони не обмежуються однією
назвою, але в дітей зовсім інші правила гри. Проте, використовуючи невеликі
зусилля, ви можете зблизитися з дитиною і дізнатися в неї, чи цікава історія
(а, може, дуже нудна) описана у творі, а також оцінити при цьому навички
розуміння нею прочитаного тексту.
Немає коментарів:
Дописати коментар